Datagedreven MKB’ers verwachten vaker financiële groei

file 15 muntgeld
Nederlandse midden- en kleinbedrijven die het gevoel hebben dat ze op hun big data kunnen vertrouwen voor het nemen van zakelijke beslissingen, zien hun financiële toekomst bijna twee keer zo vaak zonnig tegemoet als bedrijven die dat niet doen.

Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft onder 6.200 MKB-werknemers in twintig verschillende landen, waaronder Nederland.

Van de Nederlandse MKB-bedrijven die vertrouwen op data, verwacht 41 procent er de komende twaalf maanden financieel op vooruit te gaan. Bedrijven die daarentegen niet vertrouwen op data, gaan er in slechts twintig procent van de gevallen vanuit het komende jaar een financiële groei door te maken. Uit het onderzoek blijkt verder dat datagedreven MKB’ers vaker verwachten in de komende twaalf maanden nieuwe producten of diensten te lanceren.

‘Europese ondernemers die gebruik maken van data, hebben een voorsprong op de concurrentie’, zegt Ron Augustus, directeur MKB bij Microsoft Nederland. ‘Bijna elk bedrijf heeft de beschikking over een grote berg aan data: van klant- en verkoopgegevens tot en met informatie over ontwikkelingen in de branche. Het zijn de succesvolle MKB’ers die deze data omzetten in inzichten, en die patronen herkennen om zakelijk te groeien. Een vaardigheid die nu belangrijker dan ooit is voor MKB’ers die inzetten op groei.”

Uit het onderzoek van Microsoft blijkt dat data de sleutel vormt voor financiële groei. Ook komen er drie eigenschappen van optimistisch ingestelde MKB-bedrijven in naar voren.

  1. Ze gebruiken data voor klantenwerving- en binding
    Het onderhouden van relaties met klanten is van cruciaal belang, maar het werven van nieuwe klanten geldt voor de meeste MKB’ers als de grootste uitdaging van het komende jaar. Van de ondervraagde Nederlandse MKB-bedrijven die vertrouwen op het gebruik van data, houdt zestig procent zich succesvol bezig met het werven van nieuwe klanten. Bij de bedrijven die niet gebruik maken van data, ligt dat percentage slechts op 33 procent. Verder geven datagedreven ondernemingen vaker aan bestaande relaties goed te kunnen onderhouden (zestig procent) tegen 44 procent van de bedrijven die dat niet doen.
  2. Ze gebruiken data voor het ontwikkelen van hun medewerkers
    Veel bedrijven vallen of staan met de juiste werknemersvaardigheden en dat is tegelijk dan ook een van de grootste interne uitdagingen voor beslissingsbevoegden in het MKB. Slim omgaan met techniek en data kan helpen bij het ontwikkelen van die vaardigheden, en de tools leveren om de beste beslissingen te nemen. Van de Nederlandse datagedreven MKB-ondernemingen maakt 48 procent gebruik van technologie om de productiviteit te verhogen tegen 22 procent van de bedrijven die geen inzicht hebben in data. Ook zijn ondernemingen die vertrouwen op data, vaker geneigd om te zeggen dat technologie ervoor heeft gezorgd dat de werknemersvaardigheden erop vooruitgingen.
  3. Ze gebruiken data om voorop te lopen op de concurrentie
    Data science speelt een steeds grotere rol in de mobile-first, cloud-first-wereld waarin we leven, en de beschikking over gegevens helpt bedrijven dan ook om flexibeler te zijn en hun business op een effectievere, meer schaalbare en innovatieve manier te managen. Van de op data vertrouwende MKB’ers in Nederland is 64 procent ervan overtuigd dat digitale technologie hen helpt innovatiever te zijn, tegenover 59 procent van de bedrijven die data niet in hun voordeel gebruiken.

Wilt u weten hoe uw data uw onderneming kan laten groeien? Vraag nu het gratis solution paper bij ons aan “Agile data integratie:van (big)data naar real time informatie” of neem contact met ons op. Quant ICT Group, www.quant-ict.nl, email glenda@quant-ict.nl, tel:+31 88-0882500
Source: Accountancy van morgen